Radiosoitto ja levymyynti

Aikoinaan myyntiin oli tulossa levyliikkeessä poltettavia CD-levyjä, joihin asiakas olisi voinut valita haluamansa musiikkikappaleet. Tuolloin levyteollisuus vastusti tätä uudistusta, koska ei halunnut rikkoa single/albumi-rakennetta. Pelättiin, että kukaan ei enää ostaisi kokonaisia albumeita vaan ostettasiin usealta artistilta vain singlet ja vielä yhdellä levyllä.

No miksi albumit kokoajan myyvät vähemmän, kuten ÄKT itkee syytellen piratismia. Mielestäni tästä pitäisi syyttää myös nykyisiä hittiasemia. Olen miettinyt tätä, kun työmatkoilla surffailen autoradiolla etsien tunnettua hittimusiikkia ja vältellen tylsiä juontoja ja mainoksia.

Miten siis radio on mielestäni vähentänyt albumimyyntiä:

  • hittiradiokanavat ovat jatkuvasti yleistyneet (mm. Yle on tullut vahvasti mukaan kilpaan YleX:llään)
  • radiossa soitetaan vain singlejä (ei koskaan muita albumin kappaleita)
  • albumeista tunnetaan vain niiden singlet ja muut albumin kappaleet jäävät täysin tuntemattomiksi
  • radiossa soitetaan samaa singleä niin useasti, että albumeita tarvitse sen vuoksi ostaa
  • radiossa soitetaan samaa singleä niin useasti, että siihen kyllästyy

Tosin sanottuna: Miksi ostaisin albumin, koska kuulen parhaimmat biisit radiosta niin monta kertaa että ehdin niihin jo kyllästyä ja muut albumin biisit ovat varmaan vain surkeita täytebiisejä, koska niitä ei radioonkaan kelpuuteta?

Aiheesta kirjoittamiseen hoputti ajatuksiani tukeva Yleisradin kuuntelijatutkimus 2005.

Helsingin Sanomat: Kolmannes suomalaisista ei osta äänitteitä

Leave a Reply

Your email address will not be published.