Category Archives: Usability

Käytettävyys

Gallup

TNS Gallupin “käyttöliittymähelmi” on jo pidemmän aikaa kiusannut useita innokkaita mielipiteensä antajia. Pari kolme kertaa olen aloittanut vastaamisen, mutta into on aina kuollut loputtomiin tyhmiin kysymyksiin vaatimuksella:
“(JOS ET KÄYTTÄNYT YHTÄÄN, MERKITSE 0 TUNTIA JA 0 MINUUTTIA)”

Uusi ulkoasu

Olen uudistanut sivuston ulkoasun 2007-03-03. Koska minulla ei ole aikaa tai en ole tarpeeksi lahjakas, niin otin mallia Juha-Pekka Mikkolan pitkään ihailemastani tyylikkäästä ja selkeästä sivustosta. Vaikka lakiteknisesti ulkoasun mukailu ei ehkä olisikaan laitonta, niin olen ilmoittanut hänelle sähköpostitse eikä hän pahastunut muutoksista.

Kommentoikaa muutoksia ja mahdollisia virheitä.

Nyttemmin tästä sivustosta on tullut enemmän alkuperäisestä poikkeava mm. ikkunaan skaalautumisen ja mainosten vuoksi.

Erävoitto kopiosuojauksista

Vihdoinkin SonyBMG housut kintuissa tunnustaa epäonnistuneensa kopiosuojauspelleilyssään.

SonyBMG:n toimitusjohtaja veistelee: “Myös tällä puolella on vilpitön halu, että järjestelmä olisi kuluttajalle paras mahdollinen. Biisien täytyy olla siirrettävissä useaan kertaan eri laitteille. Riittävän toimivaa systeemiä ei vielä ole tullut vastaan.”

Minulla olisi ehdotus: 80-luvulla markkinoille tuli Compact Disc eli CD. Tätä kuluttajaystävällistä standardia voi kuunnella kaikilla CD-soittimilla ja tietokoneilla. Lisäksi siitä voi käyttäjä tehdä halutessaan niin monta kopiota kuin haluaa.

Phnetmusiikki

Jälleen uusi säälittävä musiikkikauppa.

Ohjeet käytön aloitukseen:

1. Etsi haluamasi musiikki
2. Lataa phnet musiikki -soitin
3. Maksa lataamasi musiikki
4. Kuuntele ja nauti

Edellisistä kirjoituksista yhdistely palaute lähetetty:

Monet yritykset maksaisivat miljardeja, että käyttäjät valitsisivat heidän soitto- ja poltto-ohjelmansa sekä näiden eksoottiset tiedostoformaatit, mutta nämä säälittävät nettikaupat yrittävät pakottaa käyttäjiä ja laittavat vielä maksamaan siitä. Luonnollisesti mukana seuraa rajoitetut lataus-, siirto-, soitto- ja poltto-oikeudet.

Kuluttajille yritetään edelleen myydä rajoitettua, heikkolaatuisempaa tuotetta, kuin mitä laiton ja ilmainen tuote olisi. Vetoaminen kuluttajan rehellisyyteen verrattuna laittomaan nettilataamiseen ei toimi, jos vetoaja on ahne, tyhmä ja kiero. Vastustan kaikkia ostoksen yksityiskäyttöön kohdistuvia rajoitteita eli samat terveiset kuin toistaiseksi muillekin suomalaisille musiikkinettikaupoille: Ei kiitos – kuole pois…

HS.fi

Hesari on uudistanut verkkopalveluansa monella tavalla. Ulkoisesti ensimmäinen huomio on jo tunnusomaisen keltaisen värin poistuminen. Tuoreiden otsikot on saatavilla RSS-syötteenä – tosin olisipa tuoreet uutiset kokonaan eikä vain linkkeinä. Kuvien ongelma on ratkaistu käyttämällä suurempia kuvia tekstin yhteydessä. Kaikki tärkeimmät otsikot on tekstinä ja tekstin suurentaminen onnistuu eli saavutettavuus on ihan ok. Huomio kiinnittyy myös hs.fi domainin käyttämiseen – se on helppo muistaa ja nopea kirjoittaa (esim. kännykän selaimeen). Vaikea keksiä nyt mitään kovin negatiivista – mielellään tietenkin näkisin kuvista suurempi resoluutioiset versiot Iltalehden tapaan